نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اردبیل > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل > مراکز جدید علمی کاربردی با شرط تضمین اشتغال مجوز دریافت می‌کنند
۲۸۸ بازدید

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در حال حاضر مراکز جدید علمی کاربردی تنها با شرط تضمین اشتغال مجوز دریافت می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان ، دکتر اصغر کشت‌کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه در گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی منطقه ۷ کشور در استان خوزستان اظهار کرد: همه مراکز جدیدی که قصد راه‌اندازی داشته باشند از نظر تضمین اشتغال، چگونگی ورود دانشجو و چگونگی ورود به شغل آینده بررسی می‌شوند.
دکتر کشت‌کار با بیان اینکه مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور بدون استفاده از منابع مالی یا امکانات دولتی فعال هستند بیان‌کرد: متناسب با شرایط و ظرفیت هر منطقه‌، برای آموزش و اشتغال در همان منطقه برنامه‌ریزی آموزشی صورت می‌گیرد.
معین منطقه 7 دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در برخی مراکز رشته‌های خود اشتغالی آموزش داده می‌شود که فرد پس از فراگیری آموزش، می‌تواند شغلی ایجاد کند.

وی همچنین ضمن تشریح ماموریت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: همه مراکز ما خصوصی هستند و آموزش در راستای کمک به ایجاد اشتغال، از جمله اهداف مهم این دانشگاه به شمار می‌رود.
دکتر کشت‌کار بر اهمیت و مدیریت آموزش و نحوه ارایه آموزش‌های لازم در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: هر آموزشی نباید وارد این دانشگاه شود بلکه آموزش‌هایی که براساس آمایش صورت گرفته و منجر به اشتغال می‌شوند اجازه ارائه در دانشگاه جامع علمی کاربردی  را دارند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی کشور، بیکاری است؛ اگر بیکاری تحصیل کرده‌ها رفع شود که مورد توجه همه است، کلی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز حل می‌شوند. به این منظور دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۳۲ استان را به ۹ منطقه تبدیل کرد و برای هر منطقه نیز معاون معین تعیین کرد. من نیز به عنوان معین منطقه ۷ یعنی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان هستم و برای هم اندیشی ، مباحث آمایش سرزمین ، نیازسنجی و استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی به استان خوزستان سفر کرده‌ام.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به در نظر گرفتن مدل توسعه برای هر استان در این دانشگاه افزود: مجوز مراکز جدید علمی کاربردی تنها با تضمین اشتغال صادر می‌شود تا وقتی که دانشجو وارد می‌شود شغلش از قبل تعیین شده باشد. مراکز درجه یک تا سه داریم و مراکزی داریم که در آستانه تعطیلی هستند. می‌خواهیم مراکز خوب‌مان را عرضه کنیم؛ مراکزی که هیچ امکاناتی از دولت نمی‌گیرند و به بودجه دولت وابسته نیستند و از مراکز دولتی، موثرتر و قوی‌تر هستند به عنوان نمونه مراکزی که خلبانی را آموزش می‌دهند.
وی با تاکید بر راه‌اندازی مراکز جدید منوط به تضمین اشتغال بیان کرد: ما هنوز در مرحله راه‌اندازی مراکزی هستیم که با تضمین اشتغال کار می‌کنند ، واضح‌ترین تعریف تضمین اشتغال این است که مثلا در حوزه پتروشیمی، با توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه، در پنج سال آینده ۵ هزار نیرو آموزش خواهیم داد. این آموزش‌ها به دو شکل هستند؛ نیروهایی که برای ارتقا آموزش می‌بینند و خود شاغل‌اند و دیگری نیروهایی که به کارگیری خواهند شد، این‌ها از روزی که وارد دانشگاه می‌شوند کارکنان آن رده شغلی خواهند بود.
وی تصریح‌کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی تقریبا دانش‌آموخته بیکار وجود ندارد و اغلب دانشجویانی که در این دانشگاه آموزش  می‌بینند؛ پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی توانمندسازی شاغلان کشور را از دیگر ماموریت‌های این دانشگاه دانست که از طریق این دانشگاه با مهارت‌های روز از نظر علمی، فنی و کاربردی آشنا می‌شوند.
وی به اجرای طرح آمایش در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور متناسب با سیاست‌های کلان دولت اشاره کرد و گفت: براساس این طرح می‌دانیم که در هر استان امروز به چه شغلی نیاز است و در آینده چه شغل‌هایی ایجاد خواهد شد؛ بر این اساس در هر استان ماموریت‌‎های دانشگاه مشخص و در حال اجرا است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص دیگر برنامه‌های این دانشگاه، گفت: توسعه دانشگاه شاید مساوی توسعه اشتغال در کشور باشد. مراکز جدید تنها با تضمین اشتعال ایجاد می‌شوند و باید دید که مراکز موجود نیز چقدر باید سمت اشتغال بیایند. از نکات مهم دیگر، توسعه کمی و کیفی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و تک پودمان در سال جاری است.
وی یادآور شد: به این سمت می‌رویم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر به اضافه افراد جویای تخصص را آموزش دهیم که منجر به صلاحیت حرفه‌ای می‌شود.
دکتر کشت‌کار ادامه داد: براساس طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کد رشته غیرفعال شده و در ازای آن ۱۲۵ رشته جدید و پرطرفدار در قابب حدود هزار کدرشته جایگزین شده است.
وی با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در مراکز آموزش علمی‌کاربردی گفت: در این زمینه آن‌طور که باید و خوب پیش نرفته‌ایم اما تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر تعدادی دانشجوی خارجی نیز جذب شده‌اند.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه ‌داد: در حال تعامل با وزارت علوم در زمینه شاخص‌های مورد نیاز برای بین‌المللی شدن برخی مراکز هستیم هر چند که برخی مراکز ما دوره‌های بین‌المللی کوتاه مدت برگزار می‌کنند اما لازم است ساختاری برای آن‌ها تعریف کنیم.
وی ادامه داد: مراکز آموزش علمی کاربردی زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی به ویژه در زمینه تکنسین و مهندسی را دارند و از نظر تجهیزات، محیط و مدرس مورد نیاز نیز از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.
دکتر کشت‌کار ادامه داد: دانشجویان خارجی که برای آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرفته می‌شوند باید پیش از شروع آموزش زبان فارسی را فرا بگیرند که برای این مورد نیز شرایطی فراهم شده است.
همچنین سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان در گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی منطقه هفت کشور گفت: مجوز تاسیس و راه اندازی ۲ مرکز آموزش جدید علمی کاربردی در راستای طرح آمایش آموزش عالی مهارتی استان و رویکرد جدید دانشگاه در تضمین اشتغال مراکز جدید در این دانشگاه اخذ شده که یکی از این مراکز در زمینه بنادر و کشتیرانی و گمرک در بندر امام خمینی (ره) و مرکز بعدی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر فعالیت خواهند داشت و امیدواریم پس از طی مراحل و موافقت قطعی از مهرماه جاری پذیرش دانشجو داشته باشند.
دکتر بهرهی با تاکید بر نقش بسیار موثر دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه مهارت آموزی در استان خوزستان گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم که مخاطبان اصلی دانشگاه جذب شوند و به سمت توسعه کارآفرینی و رفع معضل اشتغال حرکت کنیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان با بیان اینکه در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ۱۷ مرکز علمی کاربردی تحت نظارت وجود دارد و ۱۱ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند افزود: در مجموع سال گذشته 6196 دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن ماه در مراکز علمی کاربردی استان خوزستان جذب قطعی شده و انتخاب واحد نمودند.
لازم به توضیح است دکتر کشتکار در جلسه جداگانه ای نیز با همکاران واحد استانی خوزستان ، ضمن استماع نقطه نظرات و مشکلات کارکنان واحد استانی ، رهنمودهای لازم را در جهت بهبود فعالیتهای سازمانی و حل مشکلات کارکنان ارائه نمودند .

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا