نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اردبیل > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل > برگزاری نشست تفسیر و تدبر در قرآن در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل
۴۱۰ بازدید

در قالب برنامه معنوی دوشنبه های قرانی، اولین جلسه سلسله نشست دانشجویی«« تفسیر و تدبر در قرآن» به مناسبت ماه مبارک رمضان روز گذشته ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.
رحیم انور، مدرس دانشگاههای اردبیل و مدیر بیناد نهج البلاغه استان اردبیل در این نشست به تشریح فیوضات ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رمضان در مکتب پیامبر خدا(ص)، ماه ضیافت خداست، در این مهمانی بزرگ الهی میزبان خداوند است و بندگان مومن او مهمان این دعوت الهی و ریاضت و زهد و مجاهده نفسانی و تقوا، وسائل پذیرایی آن هستند.

وی ادامه داد: در فضیلت و شرافت ماه مبارک رمضان همین بس که در میان ماه‌های قمری تنها ماهی است که خدای تبارک و تعالی نام آن را در کتاب شریف خود ذکر نموده و آن را ظرف زمانی نزول انزالی قرآن که جزء بهترین هدایای الهی به جامعه بشریت است معرفی فرموده است که در قرآن کریم راجع به این ماه عظیم چنین آمده است: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان…»، «ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است تا رهنمودی باشد برای مردم و نشانه های روشنی از هدایت و فرقان…».

مدرس دانشگاههای اردبیل، روزه گرفتن و عبادات را یک سلسله احکام دارای ظاهر، باطن و اسرار معرفی کرد و گفت: قرآن کریم ضمن اینکه از انسانها حفظ ظواهر عبادات را خواسته و به آن دعوت کرده با اسرار عبادات هم آشنا کرده است.
انور ادامه داد: خداوند در یک جا می فرماید، در فلان ماه روزه بگیرید و تا شب ادامه دهید و اگر در سفر بودید چنین و چنان بکنید این حفظ ظواهر است اما در نهایت می فرماید با این عمل کرامت و تقوی پیدا می کنید یعنی باطن روزه گرفتن کرامت یافتن انسان است و به بیان دیگر به تعبیر امام علی (ع)؛ «در روزه درجه عشق بنده به خدا مشخص می‌شود اما نه به نخوردن و تشنه ماندن» چه بسیار روزه دارانی که از روزهاشان بهره‌ای نمی برند و فقط زحمت گرسنگی و تشنگی به خود می دهند بلکه آن روزه، روزه است که خدا مشتری باشد و خود جزایش باشد. این امر زمانی محقق می شود که روزه، آرزوی مشتاقان باشد. شوقا الیه شود حتی شوقا الی الجنه هم در اینجا مراد سالک نیست.

وی ادامه داد: رمضان که خود از اسما مبارک خدای سبحان است و انسان آیینه تمام نمای خداست در این شهر الله اگر به لقایش نرسد به باطن روزه دست نیافته است بلکه روزه را تنزل داده به سطح طبیعی که همان گرسنه ماندن و تشنگی گشیدن است.

مدیر بنیاد نهج البلاغهه استان اردبیل تأکید کرد: روزه‌دار باید تلاش کند ضمن اینکه ظاهرش روزه است باطن او نیز روزه باشد حتی نگذارد خاطره‌ای در دل او خطور کند که خدا نمی‌پسندد این مقدور نمی‌شود مگر اینکه سر روزه‌دار هم روزه باشد تا به اسرار روزه برسد. چراکه روزه‌داری انسان را تا آنجا می‌رساند که مخاطب خدا قرار می‌گیرد و خدا یا عبدی خطاب می‌کند که ای بنده من هر چه را می خواهی بخواه که براورده شده است .

انور افزود: لذا باید تمامی حجاب‌های ظلمانی به حجاب‌های نورانی تبدیل گردد تا لیاقت ورود به بهشت الهی نصیب سالک الی‌الله شود اما کسی که هنوز نتوانسته است زنجیرهای وابستگی درونی و این حجاب‌های تاریک نفسانی را کنار بزند و توجهش را از عالم طبیعت به عالم روحانیت منعطف گرداند و حتی هیچ‌گاه توان خود را در جهت تهذیب نفس بکار نیانداخته است در اسفل السافلین که اخرین درجه حجب ظلمانی است قرار می گیرد؛ در حال که خداوند انسان را در عالی‌ترین مقام آفریده است. «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم».

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا