نسخه آزمایشی
۳۹۳ بازدید

مدرس دانشگاه های اردبیل گفت: یکی از اصول مهم بهداشت روانی را احترام به شخصیت خود و دیگران عنوان کرد.

احترام به شخصیت خود، یکی از اصول مهم بهداشت روانی است

توحید سید تازه کند، مدرس دانشگاههای اردبیل و روان شناس در کارگاه «مراقبت های اولیه بهداشت و سلامت روان» که روز گذشته در مرکز علمی کاربردی اردبیل برگزار شد، تصریح کرد: مراقبت‌های بهداشت اولیه، زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی بشمار می‌آید که ارائه خدمات مرتبط با آن و پوشش هرچه بیشتر جامعه، دستاوردهای با ارزشی از جمله کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی در همه بخش ها را به‌همراه دارد.

وی ادامه داد: بهداشت به صورت مجرد وجود ندارد و تحت تاثیر ترکیبی از عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی است که به صورت تنگاتنگ با یکدیگر در ارتباطند. بنابراین بخش‌های مختلف جامعه که بر سلامت افراد تاثیر دارند باید تلاشی هماهنگ داشته باشند.
مدرس دانشگاههای اردبیل، افزود: خطر ابتلا به بیماری های روانی در هر طبقه و گروهی وجود دارد و هیچ فردی در برابر بیماری های روانی مصونیت ندارد هرچند که دانشجویان معولا از افراد برگزیده جامعه هستند اما از این امر مستثنی نیستند. توجه به هبداشت روانی، روشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی است .

سید تازه کند به تعریف بهداشت روانی پرداخت و گفت: بهداشت روانی عبارت است از مجموع عواملی که در پیشگری از ایجاد و یا پیشرفت رویه وخامت اختلالات شناختی، احساسی و رفتاری در انسان نقش موثر دارد.

این روان شناس، یکی از اصول مهم بهداشت روانی را احترام به شخصیت خود و دیپران عنوان کرد و ادامه داد: فرد سالم احساس می کند که افراد اجتماع او را می پذیرند و او نیز با نظر موافق به آنان می نگرد و برای خود و دیگران احترام قایل است بنابراین یکی از راههای فهمیدن اینکه فرد از نظر بهداشت روانی سالم است یا نه؟ دانستن نظر او درباره خود و دیگران است .

وی شناخت محدودیت ها درخود و دیگران را یکی از از اصول مهم در بهداشت روانی عنوان کرد و افزود: شخص سالم در عین حال که از خصوصیات مثبت و برجسته خود استفاده می کند به محدودیت ها و نواقص خود نیز توجه دارد، بعضی از افراد نه تنها نواقص خود را نمی پذیرند بلکه با آن به جنگ و ستیز می پردازندو به جای استفاده از استعدادهای دیگر خود، سعی دارند کاری را که انجام آن برایشان میسر نیست بهره بگیرند.

سید تازه کند تاکید کرد: روشهای متعددی برای افزایش سطح بهداتش روانی ودجود دارد که مثبت اندیشی و تقویت نقاط قوت، پذیرش و بهوبد نقاط ضعف انعطاف پذیری و پرهیز از مطلق گرایی، ورزش و تعذیه مناسب از جمله این روشها است.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا